Hoppa till innehåll

Cykla

Stigarna i Rörbäcksnäs omnämns ofta som Sveriges bästa singletracks

Rörbäcksnäs är en del av Biking Dalarna

Sedan 2007 finns här ett mycket uppskattat område för cross country cykling, faktiskt det bästa i Sverige, enligt flera. Vi har nio olika leder i olika svårighetsgrader, varav merparten går på stigar. Det finns alltså något för både den vane cyklisten och för nybörjaren. Totalt mäter lederna 112 kilometer. Med ideellt arbete har vi rekognoserat och märkt upp alla leder, swisha gärna ett bidrag till Karmakontot: 1234170593.

Lederna utgår från skolan, Folkets Hus och Gorrtjärns badplats. Cykelstarten vid skolan har pumptrack, cykeluthyrning, WC, cykeltvätt, grillplats samt en kiosk som är öppen under högsäsong.

Här kan du hyra cykel

Lederna

Siktån, 2 km

• Lättcyklad led, för alla
  • Ny led 2014, lätt led för de yngsta eller för de som inte är så vana. Blandning av stig och traktorväg, inga direkt svåra partier. Går med de andra lederna ut från skolan för att sedan ta en liten slinga motsols innan leden ansluter med de övriga lederna in mot starten igen.

Byrundan, 10 km

• Stig & traktorväg
  • Lättcyklad led med mycket stig
  • Den ursprungliga Rörbäcksnässlingan, som är förlängd. En rolig slinga som är snabb och lättåkt, en mix av stig och traktorväg. En bra slinga om benen är lite trötta och man inte orkar någon av de längre, leden är så kul att det går att åka flera varv om man ändrar sig och får nya krafter. Börjar längs elljusspåret, därefter kommer en kul sträckning med lätt utför, små doseringar och hopp. Nu väntar en liten bit på asfalt innan det bär av förbi kyrkan. En bit innan badplatsen passeras en smal stig ovanför en ravin, liten stigning efter badplatsen, på fina stigar och grusvägar fram tills Torgåsvägen korsas. Därefter utför ner mot Siktån som korsas, sen följer man Medskogshögens östra sida och svänger höger ut på asfalten, för fin stig tillbaka till starten.

Näsingen, 19 km

• Lättcyklad led, perfekt inför Cykelvasan
  • Ny led 2012. Längre lätt led som mest går på grusväg, traktorväg och lättåkt stig med många fina singletrackpartier. Bra träning inför Cykelvasan då leden är lättåkt, enkel rent tekniskt och utan stora höjdskillnader. Leden följer Byrundan med två egna slingor, en norrut och en söderut.

Högåsen, 3 km

• Stig & traktorväg
  • Kort bra led för nybörjare
  • Ny led 2013, omgjord 2021. Lätt behaglig led om man är ny på mountainbike, börjar på eljusspåret och sen in på stig, efter lite uppför ut på eljusspåret igen och tillbaka mot starten, dit du kommer efter mer stig och lite träbyggnationer. Passerar inga vägar, alltså helt bilfri.

Storstein, 3 km

• Stig
  • Intensiv stigcykling
  • Ny led 2020. Storstein viker av från de andra lederna på stora vägen precis norr om byn för en kort transport till spåret. 3 km intensiv stigcykling med klättring, utför, flow och några tekniska partier. Dessutom bjuds det på några trevliga miljöer om man har tid att hämta andan lite. Storstein fungerar fint som tillägg på Byrundan, Näsingen, Kalugapasset eller Vallsjörundan. Om du bara vill köra Storstein tar du asfaltsvägen direkt norrut från starten. Skyltningen för Storstein börjar i höjd med utfarten på nya fjällvägen.

Kalugapasset, 15 km

• Mest stig
  • Flowig slinga med mycket singeltracks
  • Följer i början Byrundan, men efter första uppförsbacken bär leden av på smal, fin stig och därefter ut på grusväg för att åter ansluta till den gemensamma leden öster om byn, leden går sen iväg på flera kilometer singletrack i världsklass. Vägen mot Torgås korsas, här vänder man tillbaka norrut igen och korsar Siktån där nästa fantastiska stig börjar. Leden korsar vägen mot Elverum. Avslutas över Janishögen med en knepig smal stig uppför och teknisk nedkörning för att ansluta Vallsjörundan tillbaka till starten. Bästa slingan i Sverige?

Vallsjörundan, 32 km

• Stig, traktorväg, grusväg
  • En rolig och varierad slinga i toppklass
  • Börjar på elljusspåret och viker av på en ny slinga med fin singletrack. Därefter på grusväg som övergår i fin singletrack för att ansluta till den gemensamma leden öster om byn, fortsätter på ny egen fin singletrack innan vägen mot Torgås korsas för att sen vika av längs Vallsjön på en smal ås högt över vattnet på en spännande stig. Ett lite mer stenigt och tekniskt parti innan man kommer ut på grusvägen mot Löten, där det blir lite återhämtning innan ny singletrack. Börjar först med egen sträckning sen tillsammans med Kalugapasset. Sista slingan börjar med tung klättring upp mot Kvarnberget, ner på grusväg som leder till Elverumsvägen, som man följer en bit innan man svänger in på en teknisk stig som rundar Medskogstjärn på norra sidan.

Örsjöleden, 10 km

• MTB
  • Grusväg & stig
  • Extraslinga till Vallsjörundan
  • Börjar längst söderut på Vallsjörundan och kommer efter 10 fina kilometer tillbaka till den igen. Startar med 7 km fin grusvägsklättring, bitvis ganska brant. Sen stig i 3 km mestadels utför och bitvis krävande.

Rörbäcksnäs – Hundfjället, 18 km

• Grusväg & stig
  • Anslutningsled till Hundfjället med fina vyer
  • Ny led 2014. Börjar från skolan och går åt andra hållet jämfört med de andra lederna. Lite stig i början sen ut på grusvägen mot Skogsätra. Följer vägen en bit sen höger på annan grusväg för att sen svänga vänster på en teknisk stig först med jobbig stigning sen i teknisk utförslöpa som kommer fram vid Skogsätra fäbod på samma grusväg som man började på. Sedan fortsätter man på västra sidan av Hundfjället, först på grusväg sen på fin stig. Ut på Fjällvägen RV66 vid Tandådalstjärn för att sen följa vägen till Hundfjället.

Kartor

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.